رنگ نیمه پلاستیک

nime plastic ready satl

رنگ نیمه پلاستیک

یکی از محصولاتی که مصرف بسیار دارد رنگ‌های ساختمانی گروه رنگ‌های پلاستیک (امولسیون) است.

 ماده اصلی این رنگ لاتکس است و در دو نوع تمام پلاستیک ونیم پلاستیک عرضه می‌شود. نوع تمام پلاستیک به ادعای کارخانجات رنگ‌سازی قابل شستشو می‌باشد ولی تجربه نشان داده که این ادعا فقط برای تبلیغات است و همه‌ی رنگ‌های حلال آب قابلیت شستشو 100% را ندارند و صاحب‌کارانی که میل به شستشوی منزل خوددارند فقط به رنگ‌های روغنی می‌توانند اطمینان کنند.

 پرمصرف‌ترین رنگ در این‌گونه: 

نیم پلاستیک است که رنگ نیم پلاستیکی که استاندارد باشد در برابر آب مقاومت دارد و قابل شستشو نیستند و هزینه پایین‌تر و سرعت اجرای زیاد ان و بدون بو بودن، شیک بودن و…. باعث شده است که استقبال خوبی از این محصول بشود.

دیده‌شده است که حتی در ساختمان‌های گران هم به دید شیک بودن از رنگ پلاستیک (نیم پلاستیک) استفاده می‌شود و صاحب‌کار پس از 2 یا 3 سال با به کاربران زمان و هزینه کمتر نسبت به رنگ‌روغنی دیوارهای ساختمان خود را دگرگون می‌کند.

 رنگ پلاستیک (طبق عرفی که معمولی شده نقاشان و صاحب‌کاران رنگ نیم پلاستیک را رنگ پلاستیک می‌نامند وصاحبکارانی که قصد سفارش رنگ پلاستیک داشته باشد سفارش رنگ پلاستیک قابل شستشو را می‌دهند) هم مانند رنگ‌روغنی سازش کنندگی بالائی نسبت به اجرا به‌وسیله غلتک دارد. 

رنگ پلاستیکی که به‌وسیله قلم اجرا شود دارنده رش قلم می‌شود که سلیقه اکثر صاحب‌کاران رش قلم را نمی‌پسندند و رنگ پلاستیکی که به‌وسیله غلتک یا اسپری گان اجرا شود حالت مخملی زیبا و خوش شکلی دارد که موردپسند انواع سلیقه‌ها قرار می‌گیرد.

رنگ پلاستیک برای اجرا روی گچ نو نیاز به بتونه‌کشی کامل سطح (ماستیک) ندارد و به‌طوری‌که سطح کار صاف نباشد و تعمیرات زیادی داشته باشد و یا در صورت درخواست صاحب‌کار (به هر دلیل) باید سطح کار روغن الیف درجه 1 اجرا شود و سپس 1 یا 2 دست بتونه‌کشی کامل یا ماستیک اجرا شود و هزینه روغن زدن و بتونه‌کشی به‌طور جدا محاسبه شود. رنگ پلاستیک بدون بو است و سرعت خشک شدن بسیار بالائی را دارد.

بیشتر در خانه‌های ایرانیان از رنگ پلاستیک برای سقف‌ها استفاده می‌شود که اضافه بر کاستن هزینه به علت عبور راحت گرما و رطوبت هوا از رنگ پلاستیک این نوع رنگ برای سقف مناسب‌تر از رنگ‌روغنی است.

 چند سال پیش که رنگ پلاستیک استاندارد عرف نبود صاحب‌کاران سفارش رنگ کردن منزل به‌وسیله گل‌سفید می‌دادند که عبارت بود از تکه‌های گلی سفیدرنگ که باید خرد می‌شد و 2 الی 3 روز در آب خیس می‌خورد و بعد از حل شدن (به‌سختی حل می‌شد) و گذشتن رنگ از صافی با لعاب مخلوط می‌شد و بازهم از صافی عبور می‌کرد و بعد به‌وسیله قلم ویا پمپ‌های سم‌پاشی روی سقف و دیوار اجرا می‌شد.

البته استفاده از گل‌سفید تا حدود زیادی مطرود شده و صرف وقت و انرژی که صرف آماده کردن گل می‌شود و همچنین کیفیت پائین و در ضمن قیمت بالای گل‌سفید استفاده از این پوشش را مطرود کرده. تفاوت آن بارنگ تمام پلاستیک، رعایت خواص مورد انتظار، قیمت بسیار مناسب آن است. 

همچنین از خواص مهم آن کاربرد

  •  آسان روی سطوح
  • خشک شدن سریع 
  • غیر اشتعال بودن و چسبندگی مناسب روی سطوح است

مناسب چه سطوحی ؟

 رنگ نیم پلاستیک مناسب برای سطوح گچی، سیمانی، آجری و بتونی است و بیشتر به‌عنوان رنگ رویه در نمای داخلی ساختمان بکار می‌رود.

سطوح مورد کاربرد :


پوشش حفاظتی و تزئینی جهت سطوح گچی، بتونی، سیمانی و آجری و …

 

وسیله مصرف:

غلتک، قلم‌مو و پیس توله

 

رقیق نمودن:

با 20 الی 25 درصد آب جهت استفاده از پیس توله و 10 الی15 درصد آب جهت استفاده از قلم‌مو و غلتک، رقیق و استفاده گردد.

روش مصرف:

1. سطح موردنظر را از آلودگی، چربی و باقیمانده رنگ‌های قدیمی پاک‌کنید.
2. پرایمر زیر کار را روی سطح اعمال کنید.
3. سطح موردنظر را به‌وسیله بتونه کاملاً صاف کنید) از سنباده ریز بعد از خشک شدن بتونه استفاده کنید(
4. رنگ نیم پلاستیک پاک لاک را روی سطح بکار برید.