vistacolor-isulation1

عایق ساندویچ پانل

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل جایگزین مناسب برای مصالح ساختمانی ازجمله سیمان و آجر در ساختمان‌ها است که می‌توان با اطمینان کامل در ساختمان استفاده شود. پانل ساندویچی سازه‌ای می‌باشد که از چندلایه متصل‌به‌هم که شامل دو ورقه فلزی و یک هسته سفت‌وسخت در بین آن‌ها، تشکیل‌شده است. به دلیل شباهت بسیار این سازه به ساندویچ متداول‌ترین هسته‌های استفاده‌شده در ساخت ساندویچ پنل پلی استایرن (EPS)، فوم پلی یورتان (PUR)، فوم پلی ایزوسیانورات (PIR)، پشم معدن (MRF) یا پشم سنگ می‌باشد.

انواع ساندویچ پانل

به‌صورت کلی ساندویچ پانل‌ها را می‌توان به دو نوع ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری تقسیم کرد.

ساندویچ پنل سقفی

ساندویچ پنل سقفی در سقف سازه‌ها تعبیه‌شده و بر روی تیرآهن و فولاد قرار می‌گیرد. وزن بسیار سبک این سقف‌های ساندویچی باعث افزایش طول عمر دیوارهای سازه می‌شود. استفاده از ساندویچ پانلی سقفی سطح را از ایزولاسیون بی‌نیاز می‌کند. این محصول قابل شستشو بوده و به

ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل دیواری محصولی نوین در صنعت ساختمان می‌باشد. مزایای فراوان این نوع محصول سبب شده در صنعت ساختمان طرفداران ویژه‌ای پیدا کند. آب‌بندی سطح، افزایش طول عمر تأسیسات، مقرون‌به‌صرفه، مقاوم در برابر نور خورشید و امکان جابه‌جایی از ویژگی‌های اصلی این محصول است. این محصول به‌صورت 3 لایه منعطف ارائه می‌شود و به دلیل ضخامت کم آن به‌راحتی قابل پیچیده شدن دور اجسام می‌باشد.

مزایا ساندویچ پانل

  • عایق رطوبتی
  • عایق صوتی
  • عایق حرارتی
  • امکان نصب و اجرا آسان
  • مقرون‌به‌صرفه
  • مقاوم در برابر نور خورشید و اشعه ماوراءبنفش
  • در رنگ‌بندی متنوع
  • مقاوم در برابر آتش
  • مقاوم در برابر زلزله
  • قابل‌استفاده در پروژه‌های دیگر
  • قابلیت بازیافت مصالح
  • مناسب برای سردخانه‌ها و مکان‌های بهداشتی
  • کاهش مصرف انرژی

کاربرد ساندویچ پانل

به دلیل کیفیت بسیار بالا، پانل‌ ساندویچی برای اجرا در هر سازه‌ای مناسب می‌باشند. سردخانه، سوله، کارخانه، کانکس، مدارس، بیمارستان، سالن ورزشی، ویلاهای پیش‌ساخته، صنایع دفاعی و انبارها ازجمله مواردی هستند که در آن ساندویچ پانل‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

در جنوب کشور به جهت رطوبت بالا، آب از سرپیچ‌ها به داخل ساندویچ پنل نفوذ کرده و رطوبتی بین ورق گالوانیزه بیرونی و فوم گیر می‌افتد. محبوس شدن آب در بین دولایه نهایی عایق ساندویچ پانل باعث زنگ‌زدگی و پوسیدگی بسیار شدید ورق‌ها می‌شود. این امر در بسیاری از موارد باعث خورندگی کامل ورق و نمایان شدن فوم ساندویچ پنل گردیده است.

در مواردی دیگری ازجمله صنایع پتروشیمی و دارویی به دلیل معلق بودن برخی مواد شیمیایی در هوا و نشستن این مواد بر روی ساندویچ پانل‌های سقفی بعد از مدتی باعث خوردگی سطح ساندویچ پانل شده و درنهایت لایه بیرونی پنل ساندویچی را از بین می‌برد.

عایق رطوبتی مخصوص ساندویچ پانل

 

photo 2017 10 27 09 47 03

 

با توجه به شرایط کنونی کشور قیمت آهن روزبه‌روز در حال افزایش است و این امر سبب گردیده که بسیاری از افراد از ترمیم نقاط آسیب‌دیده ساندویچ پانل و شیروانی‌ها به‌وسیله ورق گالوانیزه یا تعویض ورق‌ها پرهیز کنند. عایق رطوبتی مخصوص ساندویچ پانل متشکل از ترکیبات پلیمری که علاوه بر آب‌بندی کامل، سطح را در برابر رطوبت نفوذناپذیر می‌کند و از آسیب‌های شیمیایی، پوسیدگی و زنگ‌زدگی جلوگیری می‌کند. این محصول علاوه بر اینکه عایق رطوبتی است در تابستان به دلیل انعکاس نور خورشید از گرم شدن سازه جلوگیری می‌کند و همانند عایق حرارتی عمل می‌کند. این عایق رطوبتی در هنگام بارش باران نیز همانند عایق صوتی عمل کرده و صدای ناشی از برخورد قطرات به ورق‌ها را نیز می‌گیرد.

ویژگی‌های عایق رطوبتی مخصوص ساندویچ پانل

رنگ محصول رال رنگ متنوع
ویسکوزیته محصول 5 +- 100 کرپس
حداکثر درشتی ذرات 20 میکرون
زمان خشک شدن سطحی 1 ساعت
زمان خشک شدن عمقی 7 روز
مقاومت در برابر UV %100
مقاومت در برابر جلبک و خزه %100
چسبندگی به فولاد %100
میزان مصرف در هر مترمربع 2/2 کیلوگرم

آیا می خواهید محصول عایق رطوبتی مخصوص ساندویچ پانل را ببینید ؟ اینجا کلیک کنید

از ایزوگام درترمیم عایق‌بندی ساندویچ پانل می‌توانیم استفاده کنیم؟

ایزوگام محصول آب‌بندی از جنس مواد نفتی است این محصول چسبندگی مناسبی بر روی مصالح ساختمانی دارد ولی ایزوگام به دلیل داشتن ترکیبات نفتی درون فرمولاسیون خود، روی سطح فلزی و آهنی، طی واکنش شیمیایی بین‌مولکولی مواد نفتی ایزوگام با آهن، ورق‌ها دچار پوسیدگی و خوردگی شدید در زیر ایزوگام می‌شود. از طرفی میزان انبساط و انقباض بالا در سطوح آهنی بسیار بالا بوده وعدم انعطاف‌پذیری ایزوگام، باعث می شود این محصول دچار ترک‌خوردگی می‌شود.

vista

 

آیا ماستیک مناسب آبندی در ساندویچ پنل یا ورق گالوانیزه است؟

برای پاسخگویی این سؤال ابتدا باید توضیحی در خصوص ماستیک بدهیم. ماستیک نوعی مواد جهت آب‌بندی درزها، سوراخ‌ها، ترک‌ها و … است. از انواع مختلف ماستیک می‌توانیم به ماستیک سیلیکون، ماستیک قیر گرم اجرا، ماستیک قیری سرد اجرا، ماستیک اکرولیک، ماستیک پلی یورتان، ماستیک پلی سولفید و … اشاره‌کنیم که مواد تشکیل‌دهنده هرکدام متفاوت است.

این ماستیک ها چسبندگی بالایی به سطوح داردند اما در سطوح فلزی که در شرایط آب و هوایی خاص قرار دارند ازجمله وجود گرمای سوزان در تابستان، سرمای شدید در زمستان و شرجی بودن دائمی هوا در طول روز انبساط و انقباض ورق‌های فلزی بسیار بالا می‌رود و نیازمند وجود الاستیک بالا در محصول آب‌بندی است.

استفاده از ماستیک ها شاید در بسیاری از سازه‌ها مناسب باشد و نیازهایآب‌بندی در خصوص درزها و سوراخ‌های سطح را برطرف کند اما در سطوح ساندویچ پانل به‌هیچ‌عنوان پیشنهاد نمی‌شود. دوام ماستیک ها بر روی ورق‌های ساندویچ پانل به‌صورت مفیدو در مطلوب‌ترین شرایط آب و هوایی نهایتاً 5 ماه است. ماستیک ها بعد از ماه پنجم ترک می‌خورند و پوسته‌پوسته و ترد و شکننده می‌شوند. از طرفی به دلیل عدم وجود لایه زیرین در ماستیک ها، احتمال زنگ‌زدگی سطح زیر ماستیک نیز وجود دارد. به توجه به موارد ذکرشده استفاده از ماستیک ها در سرپیچ‌ها، اورلب ها و سوراخ و درزهای ورق‌های ساندویچ پانل به‌هیچ‌عنوان مناسب نیست.

برچسب ها: بدون برچسب

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *