vista-inf-111

آشنایی با اپوکسی (بخش پایانی)

در پنج مقاله پیش درباره اپوکسی و انواع رزین های اپوکسی و فرمولاسیون آنها همچنین تاریخچه مختصری از اپوکسیدها و آمین ها، کاربردهای اپوکسی، کاربردهای اپوکسی در صنعت و کاربرد های اپوکسی در صنایع دریایی و هوا فضا صحبت شد…

آشنایی با اپوکسی (بخش پایانی):

در این مقاله نیز سعی شده تا در مورد دیگر کاربرد های اپوکسی در زیست شناسی، هنر، صنعت مطالبی ارائه شود و سپس از خطرات بهداشتی پیش رو این محصول نیز جهت ایمنی بیشتر اطلاعاتی ارائه دهیم.

زیست شناسی:

اپوکسی محلول در آب مانند Durcupan معمولا برای تعبیه نمونه میکروسکوپ الکترونی در پلاستیک استفاده شوند، به طوری که آنها ممکن است با یک میکروتوم برش داده شوند (باریک بریده شده) و سپس در تصویربرداری استفاده می شود.

هنر:

رزین های اپوکسی، مخلوط با رنگدانه، ممکن است به عنوان یک محیط نقاشی، جهت نقاشی، با ریختن لایه هایی بر روی یکدیگر به شکل یک تصویر کامل استفاده شود.

صنعت:

در سال 2006، صنعت اپوکسی به مقدار بیش از 5 میلیارد دلار در شمال امریکا و در موارد دیگر به میزان 15 میلیارد دلار در سراسر جهان سودآوری داشته است. اپوکسی در بازار چین به سرعت در حال رشد شده است، و بیش از 30 درصد از کل بازار در سراسر جهان را تصاحب کرده است. در چین بیش از تعداد 50-100 تولید کننده رزین های اپوکسی در سطح پایه و یا کالا و سفت کننده سازه ها به کار مشغولند.

 

این تولیدکنندگان کالاهای اپوکسی که در بالا ذکر شده اند به طور معمول همیشه به تولید رزین های اپوکسی در یک فرم قابل استفاده جهت ارائه به کاربران نهایی کوچکتر نیستند، بنابراین یک گروه دیگر از شرکت هایی جهت خرید مواد اولیه اپوکسی از تولید کنندگان عمده وجود دارند و پس از آن ترکیبات (مخلوط شده، تغییر داده شده و یا در غیر این صورت سفارشی) از اپوکسی از این سیستم مواد خام به کار مشغولند.

این شرکت ها به عنوان “فرمول” در صنعت شناخته شده هستند. اکثر سیستم های اپوکسی با این فرمول تولید به فروش می رسد و آنها بیش از 60 درصد از ارزش دلار از بازار اپوکسی را تشکیل می دهند.

صدها راه موجود است که با این فرمول بتوانید اپوکسی را با اضافه کردن پرکننده های معدنی (تالک، سیلیس، آلومینا، و غیره) تغییر دهید، با اضافه کردن منعطف کننده، گیربکس ویسکوزیته، رنگ، پرپشت کننده، شتاب دهنده، بهبود دهنده چسبندگی، و غیره… این تغییرات ساخته می شوند.

این عملیات با کاهش هزینه ها، به منظور بهبود عملکرد و بهبود راحتی پردازش انجام می پذیرد. به عنوان یک نتیجه، یک فرمول معمولی ده ها یا حتی هزاران نفر از فرمولاسیون متناسب با الزامات یک نرم افزار و یا بازار خاص به فروش می رسند.

 

تحت تاثیر رکود اقتصادی جهانی، اندازه بازار اپوکسی به 15.8 میلیارد دلار در سال 2009 کاهش یافته است، تقریبا به سطح سال 2005 رسیده است. در برخی از بازارهای منطقه ای حتی این مقدار کاهش بیشتری نزدیک به 20٪. بازار اپوکسی فعلی رسیده است.

در حال حاضر تجربه عامل رشد مثبت اقتصاد جهانی و احیا این صنعت است. با نرخ رشد سالانه 3.5 – 4٪ بازار اپوکسی انتظار می رود برای رسیدن به17.7 میلیارد دلار در سال 2012 و 21350000000 دلار در سال 2015 برسد. نرخ رشد بالاتر از آن پس با توجه به خواسته های قوی تر از بازار کامپوزیت اپوکسی و بازار چسب اپوکسی پیش بینی می شود.

 

خطرات بهداشتی:

خطر اصلی در ارتباط با استفاده اپوکسی این است که اغلب به جزء هاردنر و به رزین های اپوکسی خود مربوط می شود. مقاومت اولیه آمین به طور خاص به طور کلی به عنوان یک خورنده است، اما همچنین ممکن است به عنوان محصول سمی و / یا carncinogenic / جهش زا طبقه شود.

آمین های آروماتیک در حال حاضر یکی از خطرناکترین مواد خاص می باشند (بسیاری از آنها شناخته شده و یا مواد مشکوک سرطان زا می باشند)، اما استفاده از آنها در حال حاضر به کاربردهای صنعتی خاص محدود، آلیفاتیک و امن تر آمین های حلقوی لیپیتیک معمولا محصور می شود.

رزین های اپوکسی مایع در حالت پخت نشده خود اغلب به عنوان مواد محرک دارای آسیب به چشم و پوست، و همچنین سمی برای موجودات آبزی طبقه بندی شده است.

رزین های اپوکسی جامد به طور کلی امن تر از رزین های اپوکسی مایع هستند، و بسیاری از آن ها به مواد غیر خطرناک طبقه بندی می شوند. یکی از خطرات خاص همراه با رزین های اپوکسی حساسیت است. این خطر در آزمایشات نشان داده شده است که در رزین های اپوکسی حاوی رقیق کننده های مولکولی اپوکسی وزن کم برجسته تر هستند.

قرار گرفتن در معرض رزین های اپوکسی می تواند، در طول زمان، منجر به واکنش های آلرژیک شود. حساسیت به طور کلی با توجه به قرار گرفتن در معرض مکرر (به عنوان مثال از طریق بهداشت کار در محیط فقیر و / یا عدم استفاده از تجهیزات حفاظتی) در طی یک دوره زمانی طولانی رخ می دهد.

واکنش های آلرژیک گاهی اوقات در یک زمان است که پس از چند روز از قرار گرفتن در معرض با تاخیر رخ می دهد. واکنش های آلرژیک اغلب در قالب درماتیت قابل مشاهده است، به ویژه در مناطقی که قرار گرفتن در معرض به بالاترین حد می رسد معمولا دستها و ساعد است.

استفاده اپوکسی منبع اصلی آسم شغلی در میان کاربران مواد پلاستیکی است. استفاده از بیسفنول A، برای تولید یک کلاس مشترک رزین های اپوکسی، به عنوان یک عامل disruptor غدد درون ریز شناخته شده است.

برچسب ها: بدون برچسب

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *